76
Jack Lorimer Gray, Petit Champlain Street, Québec, N. D.
Estimate:
CA$6,000 - CA$8,000
Starting bid:
CA$4,000
Passed
Live Auction
BYDealers – Art canadien important / Important Canadian Art
ARTIST
Jack Lorimer Gray
Description
Techniques/Medium
Huile sur toile cartonnée / Oil on canvas board
Dimensions
55,9 x 76,2 cm / 22 x 30 in
Signatures
signée et titrée « Jack L. Gray Petite Champlain St. Quebec » au bas à droite / signed and titled "Jack L. Gray Petite Champlain St. Quebec" lower right
Provenances
Succession de / Estate of Roland Dubeau, Québec
Heffel Fine Art, Post-War & Contemporary Art / Fine Canadian Art, 29 November 2019 (lot 815)
Collection particulière, Californie / Private collection, California
Collection Dr. Moses Raff, Montréal
Surtout connu pour ses marines, en particulier celles qui donnent à voir des pêcheurs dans leurs doris ou des bateaux de sauvetage, Jack Gray nous offre ici une scène de rue. Il y illustre tout le charme de la basse-ville de Québec par une journée d’hiver ensoleillée depuis le sommet de l’« escalier casse-cou », point de vue qui nous incite à regarder par-delà le vieux quartier, vers l’ouverture du port et plus loin encore. Érigé vers 1680, l’escalier casse-cou, qui relie le haut du cap Diamant et les rues pavées en contrebas, est un attrait incontournable pour quiconque s’intéresse à l’histoire de la plus ancienne colonie française d’Amérique du Nord.
Né à Halifax, en Nouvelle-Écosse, Gray fréquente le Nova Scotia College of Art and Design avant de poursuivre ses études à l’école du Musée des beaux-arts de Montréal. Plus tard, vivant à bord de goélettes afin d’observer leur équipage, il expose ses illustrations de la vie en mer dans les criques de la côte néo-écossaise, par exemple à Chester. Il attire dès lors l’attention de mécènes locaux et étrangers. Gray, qui puise son inspiration dans les havres, connaît du succès à New York dans les années 1950, succès qui culmine avec la présentation de l’œuvre Dressing Down, the Gully, au nouveau président des États-Unis, John F. Kennedy, en 1962. Même s’il finit par s’établir en Floride, où il peint dans un atelier flottant, il rentre souvent en Nouvelle-Écosse. Le corpus de Gray étant dominé par les navires océaniques, le présent tableau est d’autant plus remarquable : il constitue un rare aperçu des pérégrinations de l’artiste dans la Belle Province et de sa vision de la vie urbaine.
—
Although he is known primarily for his maritime scenes, particularly those documenting the work of dory fishing fleets and salvage vessels, Jack Gray presents us here with a street view. Capturing the charm of Québec City’s Lower Town on a bright winter day from the vantage point of the famed Escalier Casse-cou (Breakneck Steps), Gray compels us to look beyond the old quarter, directing our eye toward the port opening up beyond. Erected around 1680, the Breakneck Steps link the top of Cap Diamant to the cobblestoned streets below and remain an unmissable attraction for those seeking to learn about the oldest French settlement in North America.
Born in Halifax, Gray attended the Nova Scotia College of Art and Design before embarking upon further study at the Montreal Museum of Fine Arts. Later living aboard schooners and observing their crews, Gray exhibited his depictions of life at sea in coastal inlets such as Chester, NS, garnering the attention of local and international patrons alike. Turning to the harbour for inspiration, he continued to find commercial success in New York City in the 1950s, culminating in the presentation of his work Dressing Down, the Gully to newly elected President John F. Kennedy in 1962. Eventually settling in Florida, where he painted from a floating studio, Gray always returned to Nova Scotia. Ocean vessels dominate his corpus, making this rare glimpse into his travels in Lower Canada and perspective on urban life all the more remarkable. (M. O.)
Huile sur toile cartonnée / Oil on canvas board
Dimensions
55,9 x 76,2 cm / 22 x 30 in
Signatures
signée et titrée « Jack L. Gray Petite Champlain St. Quebec » au bas à droite / signed and titled "Jack L. Gray Petite Champlain St. Quebec" lower right
Provenances
Succession de / Estate of Roland Dubeau, Québec
Heffel Fine Art, Post-War & Contemporary Art / Fine Canadian Art, 29 November 2019 (lot 815)
Collection particulière, Californie / Private collection, California
Collection Dr. Moses Raff, Montréal
Surtout connu pour ses marines, en particulier celles qui donnent à voir des pêcheurs dans leurs doris ou des bateaux de sauvetage, Jack Gray nous offre ici une scène de rue. Il y illustre tout le charme de la basse-ville de Québec par une journée d’hiver ensoleillée depuis le sommet de l’« escalier casse-cou », point de vue qui nous incite à regarder par-delà le vieux quartier, vers l’ouverture du port et plus loin encore. Érigé vers 1680, l’escalier casse-cou, qui relie le haut du cap Diamant et les rues pavées en contrebas, est un attrait incontournable pour quiconque s’intéresse à l’histoire de la plus ancienne colonie française d’Amérique du Nord.
Né à Halifax, en Nouvelle-Écosse, Gray fréquente le Nova Scotia College of Art and Design avant de poursuivre ses études à l’école du Musée des beaux-arts de Montréal. Plus tard, vivant à bord de goélettes afin d’observer leur équipage, il expose ses illustrations de la vie en mer dans les criques de la côte néo-écossaise, par exemple à Chester. Il attire dès lors l’attention de mécènes locaux et étrangers. Gray, qui puise son inspiration dans les havres, connaît du succès à New York dans les années 1950, succès qui culmine avec la présentation de l’œuvre Dressing Down, the Gully, au nouveau président des États-Unis, John F. Kennedy, en 1962. Même s’il finit par s’établir en Floride, où il peint dans un atelier flottant, il rentre souvent en Nouvelle-Écosse. Le corpus de Gray étant dominé par les navires océaniques, le présent tableau est d’autant plus remarquable : il constitue un rare aperçu des pérégrinations de l’artiste dans la Belle Province et de sa vision de la vie urbaine.
—
Although he is known primarily for his maritime scenes, particularly those documenting the work of dory fishing fleets and salvage vessels, Jack Gray presents us here with a street view. Capturing the charm of Québec City’s Lower Town on a bright winter day from the vantage point of the famed Escalier Casse-cou (Breakneck Steps), Gray compels us to look beyond the old quarter, directing our eye toward the port opening up beyond. Erected around 1680, the Breakneck Steps link the top of Cap Diamant to the cobblestoned streets below and remain an unmissable attraction for those seeking to learn about the oldest French settlement in North America.
Born in Halifax, Gray attended the Nova Scotia College of Art and Design before embarking upon further study at the Montreal Museum of Fine Arts. Later living aboard schooners and observing their crews, Gray exhibited his depictions of life at sea in coastal inlets such as Chester, NS, garnering the attention of local and international patrons alike. Turning to the harbour for inspiration, he continued to find commercial success in New York City in the 1950s, culminating in the presentation of his work Dressing Down, the Gully to newly elected President John F. Kennedy in 1962. Eventually settling in Florida, where he painted from a floating studio, Gray always returned to Nova Scotia. Ocean vessels dominate his corpus, making this rare glimpse into his travels in Lower Canada and perspective on urban life all the more remarkable. (M. O.)